Stipriai vertybiški, provokuojantys ir, kaip įprasta jaunimui, šiek tiek maištingi, Z kartos atstovai traukia į save visuomenės ir prekybininkų dėmesį. Dar visai neseniai už jiems skirtas prekes ir paslaugas mokėdavo tėvai, tačiau bėgant laikui Z karta pati tampa aktyvia ir sparčiai augančia pirkėjų grupe.
Nors Z kartos kasdienybė neatsiejama nuo skaitmeninės erdvės, tai nereiškia, kad virtualūs potyriai jaunimui visiškai pakeičia realaus pasaulio patirtis.
Šių metų „Adyen“ tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 2 tūkst. įvairaus amžiaus pirkėjų, parodė, kad Z karta vis dar labiau linkusi apsipirkti fizinėse nei elektroninėse parduotuvėse. Povilas Kepalavičius, išmanių sprendimų įmonės „StrongPoint“ savitarnos produkto direktorius, sako, kad parduotuvės taip greitai iš gatvių nesitrauks.
„Fizinėms apsipirkimo vietoms kažkada buvo prognozuojamas toks pat liūdnas likimas kaip televizijai ar restoranams, kuriuos po truputį išstumia maisto kurjerių paslaugos. Visgi parduotuvių specifika kitokia. Jos išlieka svarbios dėl galimybės apčiuopti ir rankose palaikyti prekę prieš perkant, pajausti medžiagą, užuosti kvapus. Taip pat ir dėl tiesioginės komunikacijos su personalu, kai prieš įsigyjant televizorių norisi išgirsti gyvą eksperto patarimą. To virtuali erdvė pilnai atstoti kol kas dar negali”, – teigia P. Kepalavičius.
Beveik trys ketvirtadaliai Z kartos atstovų apsiperka fizinėse parduotuvėse bent kartą per savaitę ir dauguma jų šį apsipirkimą vertina kaip malonią patirtį. Palyginimui, tik šiek tiek daugiau nei trečdalis „pokario vaikų“ (angl. Baby boomers) apsipirkimą gyvai laiko įvykiu, kuris gali būti įdomus ar smagus.
Atsisako pirkti, jei prie kasos nusidriekusi eilė
Z karta turi aiškius standartus, ko reikia, kad apsipirkimas parduotuvėje būtų jiems malonus. Net 3 iš 5 respondentų atsisako pirkti prekę, jei prie kasų mato eiles. Tuomet daugiau nei ketvirtadalis palieka prekes ir išeina.
„Nors vieni esame kantresni, kiti linkę reaguoti staigiau, akivaizdu, kad eilės prie kasų šypsenos nekelia niekam. Būtent todėl prekybininkai nenustoja investuoti į technologijas naujoves, taupančias pirkėjų laiką. Viena jų – nuolat tobulėjančios savitarnos kasos. Nuo rudens jose pasirodys ir dirbtinio intelekto amžiaus atpažinimo sistema, dėl kurios kai kuriuose prekybos tinkluose nebereikės laukti kasininko amžiaus patvirtinimui. Kai savitarnos kasos veikia sklandžiai, pirkėjai jaučiasi greičiau aptarnauti ir labiau kontroliuoja visą apsipirkimo procesą”, – sako P. Kepalavičius.
Pasak jo, pirkėjų lūkesčiai siekia daugiau nei tik prekių pasiūlą ir geras kainas. Z karta vertina efektyvumą, patogumą ir greitį. Jei apsipirkimas trunka per ilgai, jie renkasi alternatyvas: kitą parduotuvę, elektroninę prekybą ar net visai atsisako pirkti. Todėl mažmeninės prekybos sektoriuje sekasi gebantiems tai numatyti.